Fulfillment czy własny magazyn – co wybrać?
Prowadzenie sklepu internetowego to nie lada wyzwanie. Promocja oferty, pozyskiwanie klientów czy też obsługa zamówień to tylko niewielki wycinek z całego katalogu zadań, jakie trzeba podejmować, by z sukcesem sprzedawać w sieci. Przedsiębiorcy prowadzący e-biznes muszą się również zastanowić, jaki model logistyczny wybrać dla swojej działalności. Fulfillment czy własny magazyn? Która z opcji jest korzystniejsza?
Fulfillment – co to? Dla kogo odpowiedni? Główne zalety
Fulfillment to jeden z modeli logistycznych, które znajdują zastosowanie w e-commerce. Opiera się on na delegowaniu zadań z zakresu zarządzania logistycznego i obsługi zamówień operatorowi zewnętrznemu, który jednocześnie magazynuje oferowane przez przedsiębiorcę towary.
Wbrew powszechnej opinii fulfillment to dobry wybór nie tylko dla dużych podmiotów, ale i małych e-sklepów, które dysponują niewielką przestrzenią magazynową lub nie mają jej wcale. Co ważne, obsługę fulfillmentową można wdrożyć nie tylko na starcie, ale na każdym etapie rozwoju sklepu internetowego, np. gdy pojawi się nadwyżka zamówień.
Wśród najważniejszych zalet fulfillment można wymienić:
- oszczędność czasu – wynika ona z faktu, że obsługą procesów logistycznych zajmuje się zewnętrzny partner. W efekcie możesz skupić się na innych aspektach prowadzonej działalności, np. promocji biznesu,
- oszczędność kosztów – nie ponosisz kosztów budowy i utrzymania własnego magazynu. Firma fulfillmentowa może wynegocjować lepsze warunki handlowe z kurierami, co będzie źródłem dodatkowych oszczędności,
- gwarancja jakości – profesjonalna firma dysponuje wiedzą, doświadczeniem i narzędziami, co pozwala usprawnić zarządzanie logistyczne e-sklepem i uniknąć błędów.
Własny magazyn – dla kogo odpowiedni? Najważniejsze atuty
Model logistyczny, który polega na prowadzeniu magazynu na własną rękę, wciąż cieszy się dużą popularnością wśród polskich przedsiębiorców. Daje bowiem poczucie kontroli nad zapasami, wysyłką oraz kosztami związanymi z obsługą logistyczną e-sklepu.
Własny magazyn pozwala również szybko zareagować w przypadku zwrotu, reklamacji lub zwyżki zamówień. Ponadto ułatwia personalizację przesyłek, a także daje możliwość wprowadzenia odbioru osobistego zamówień.
Wbrew pozorom na ten model logistyczny decydują się nie tylko duże podmioty dysponujące wystarczającymi środkami na sfinansowanie inwestycji, ale również mali przedsiębiorcy, którzy sprzedają wąski asortyment i zakładają, że nie będą potrzebować dużej powierzchni magazynowej. Najczęściej adaptują oni na magazyn pomieszczenie mieszkalne lub wynajmują dodatkową przestrzeń.
Fulfillment czy własny magazyn – co wybrać?
Zarówno fulfillment, jak i prowadzenie własnego magazynu ma swoje zalety i wady. Fulfillmentowi zarzuca się na przykład, że odbiera przedsiębiorcy kontrolę nad zarządzaniem logistycznym e-sklepu. Tymczasem praktyka pokazuje, że jest inaczej. Właściciel towarów może bez przeszkód sprawdzać m.in. stan zapasów czy też liczbę reklamacji i zwrotów. Co więcej, działania zewnętrznego operatora są skrupulatnie notowane, a następnie raportowane, co pozwala uniknąć nieporozumień.
Wielu przedsiębiorców obawia się również, że fulfillment nie będzie dostosowany do ich potrzeb. Tymczasem firmy logistyczne coraz chętniej oferują usługi „szyte na miarę”. Dzięki temu cały proces logistyczny jest podporządkowany pod wymagania klienta i specyfikę prowadzonej działalności. Fulfillment zwalnia również przedsiębiorcę z konieczności utrzymywania własnej przestrzeni magazynowej, co bywa kosztowne.
To, na którą opcję zdecyduje się przedsiębiorca, tak naprawdę zależy od jego potrzeb. Oferta firm logistycznych jest rozbudowana. Jeśli nie masz pewności co do oczekiwań, nic nie szkodzi. Zewnętrzny operator przedstawi Ci dogodne warianty współpracy i dostosuje się do Twoich zastrzeżeń wobec nich. Dzięki temu fulfillment będzie źródłem wymiernych korzyści.