Link building to jedno z głównych narzędzi wykorzystywanych w procesie budowania pozycji strony www w organicznych wynikach wyszukiwania w przeglądarkach internetowych. Żeby jednak linkowanie przynosiło pożądane rezultaty, należy wybrać dobre miejsce na link. Jakie aspekty przesądzają o jego jakości. Na co zwrócić uwagę?
Link building – czym powinno charakteryzować się dobre miejsce na link?
Działania z zakresu pozycjonowania stron www można podzielić na dwa zasadnicze obszary – on-page SEO i off-page SEO. To pierwsze koncentruje się na wprowadzaniu zmian w obrębie witryny. Natomiast drugie obejmuje działania poza nią, które w głównej mierze skupiają się na link buildingu, czyli procesie pozyskiwania linków do strony internetowej.
Niezależnie od obszaru podejmowane czynności mają sprawić, że witryna będzie zajmować wyższą pozycję w rankingu SERP (czyli organicznych wynikach wyszukiwania wyświetlających się w wyszukiwarce internetowej po wpisaniu przez użytkownika słów kluczowych). Żeby to osiągnąć, poszczególne działania muszą wzajemnie się uzupełniać.
W przypadku link buildingu szczególnie istotną kwestią jest wybór miejsca na link. Jeszcze do niedawna nie miało to aż tak dużego znaczenia, a algorytmy wyszukiwarek można było łatwo oszukać. Liczyła się bowiem liczba, a nie jakość odnośników. Obecnie sytuacja wygląda odwrotnie. Na co więc zwrócić uwagę przy wyborze miejsca na linki, aby miały one pozytywny wpływ na pozycjonowanie?
- Zgodność tematyczna. Wybrana strona www powinna być powiązana tematycznie z branżą, w której działasz, i korespondować z treścią, którą zamierzasz na niej opublikować. Firmę architektoniczną lepiej promować na portalu dotyczącym budownictwa lub wystroju wnętrz niż na stronie internetowej poświęconej gastronomii.
- Ruch. Im wyższym ruchem organicznym może pochwalić się strona www, na której publikujesz link, tym jest ona bardziej wartościowa dla robotów wyszukiwarki, co winduje jakość samego odnośnika.
- Profil linkowy. Jeśli strona www ma mocne backlinki, to link z niej będzie wartościowy dla robotów wyszukiwarki, nawet jeśli witryna sama w sobie nie będzie. Do oceny profilu linkowego służą takie narzędzia jak Ahfres, Semrush, Senuto czy też Majestic.
- Widoczność. Im wyżej strona internetowa znajduje się w wynikach wyszukiwania, tym roboty wyszukiwarki lepiej ją oceniają, co przekłada się na wyższą wartość linków.
Strony, które mogą pochwalić się dużym ruchem organicznym, mocnym profilem linków i dobrą widocznością, są uznawane przez roboty wyszukiwarki za wartościowe. Ich wysoki autorytet pozytywnie wpływa na ocenę jakości publikowanych na nich linków. Dlatego stanowią pożądane miejsca dla odnośników.
Linkowanie – na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze miejsca na linki?
Roboty wyszukiwarek internetowych są stale rozwijane. W efekcie coraz szybciej przetwarzają informacje i coraz sprawniej działają. Nic więc dziwnego, że odnośniki z katalogów, systemów wymiany linków lub sekcji stron www, które się nie indeksują, nie mają dla nich żadnej wartości. Ich zdobywanie nie tylko przepala budżet, ale również może skutkować nałożeniem kary przez Google. Dlatego takie miejsca należy omijać szerokim łukiem.
Oprócz autorytetu witryny istotne jest także to, w którym jej miejscu link zostanie zaimplementowany. Jeśli będzie to strona główna, jego wartość dla algorytmu wyszukiwarki będzie wyższa niż w przypadku odnośnika umieszczonego na podstronach, do których użytkownik musi się „doklikać”.
Link building to długotrwały i żmudny proces, gdzie nie ma drogi na skróty. Masowe i zautomatyzowane pozyskiwanie linków ze źródeł o niskiej wartości jest nie tylko nieskuteczne, ale i niebezpieczne. Może sprawić, że Twoja strona www utraci dotychczasową pozycję, a jej odzyskanie zajmie wiele czasu. Dlatego nie warto marnować zasobów na nieefektywne działania i bacznie przyjrzeć się dostępnym miejscom na linki. Wnikliwa analiza pozwoli wybrać optymalną witrynę, a tym samym zrealizować zakładane cele.