Transport kolejowy staje się środkiem transportu, który będzie zyskiwał na uwadze globalnej gospodarki. Europa połączona lądem z Azją może korzystać z pociągów, które szybko, stosunkowo tanio i ekologicznie przewiozą ładunki, wspierając ogólnoświatową wymianę towarową.
Transport kolejowy do państw azjatyckich
Europa wraz z Azją, dzięki położeniu na kontynencie euroazjatyckim ma możliwość lądowego transportu towarów. Doskonale w tym względzie sprawdza się spedycja kolejowa, która łączy najodleglejsze punkty Europy i Azji.
Największym szlakiem kolejowym łączącym państwa Europejskie i azjatyckie jest Nowy Jedwabny Szlak. Umożliwia on transport ładunków realizowany przez ekspresowe pociągi towarowe. Jego zaletą jest doskonale rozwinięta infrastruktura pozwalająca na przewóz tysięcy kontenerów. Zaawansowane technologicznie terminale przeładunkowe umożliwiają szybki, sprawny i bezpieczny przeładunek kontenerów na platformy kolejowe. Co ważne, pociągi poruszające się Nowym Jedwabnym Szlakiem podróżują regularnie i zgodnie z rozkładem jazdy w liczbie kilkudziesięciu składów w tygodniu. To pozwala na dokładne planowanie transportów oraz przewóz w zasadzie nieograniczonej liczby towarów. Nowy Jedwabny Szlak ma kilka ważnych odnóg. Najważniejszą z nich i zarazem zapewniającą największy przepływ towarów jest odnoga północna. Łączy ona Chiny i Europę Środkowo-wschodnią. Trasa szlaku przebiega przez tereny Chin, Mongolii, Kazachstanu, Rosji i Białorusi. Warto podkreślić, że szlak ten omija tereny ogarnięte wojną na Ukrainie.
Co ważne, transport towarów drogą kolejową z Azji dotyczy nie tylko Chin. Państwa, przez które przebiega Nowy Jedwabny Szlak, takie jak Mongolia, Rosja czy Kazachstan także z powodzeniem korzystają z tej formy transportu do eksportu i importu towarów. Co więcej, kolej sprawdza się również w przypadku przewozu ładunków do Uzbekistanu, Tadżykistanu, Turkmenistanu, Azerbejdżanu oraz Gruzji.
Jakie są zalety korzystania z transportu kolejowego z państw Dalekiego Wschodu?
Korzystanie z transportu kolejowego do przewozu ładunków z Chin i innych państw azjatyckich zapewnia kilka istotnych zalet, zwłaszcza w porównaniu z innymi metodami transportu, takimi jak transport morski czy lotniczy. Bez wątpienia transport kolejowy jest najbardziej zoptymalizowaną opcją w zakresie czasu i kosztów. Fracht kolejowy jest zdecydowanie szybszy, niż transport morski. Przykładem może służyć przejazd ekspresowych pociągów towarowych z Chin do Polski, które tę trasę pokonują w czasie 9-14 dni. W rezultacie globalny transit time przewozu ładunków od chińskiego nadawcy do polskiego adresata wynosi mniej niż 1 miesiąc i zamyka się w czasie 24-29 dni. W przypadku frachtu morskiego czas ten jest 2-3 razy dłuższy. Droga z portu w Chinach do polskiego odpowiednika zazwyczaj zajmuje od 4 do 6 tygodni. Do tego trzeba doliczyć jeszcze czas na dostarczenie ładunku do chińskiego portu i przewiezienie towarów z polskiego portu do odbiorcy. W rezultacie transit time takiego transportu to od 2 do 3 miesięcy.
Warto podkreślić, że czas nie jest w tym układzie jedynym czynnikiem działającym na korzyść kolei. Przewóz ekspresowymi pociągami towarowymi jest bardzo przewidywalny. Kolej nie jest wrażliwa na warunki atmosferyczne czy niespodziewane wydarzenia. W efekcie przewóz ładunków koleją jest bardzo przewidywalne. Sprzyja temu stały monitoring GPS pociągu, dzięki któremu można z dużym prawdopodobieństwem wskazać dzień dostawy towarów. W przypadku frachtu morskiego dużym zagrożeniem dla punktualności dostaw jest z jednej strony tzw. rolowanie kontenerów (niespotykane na kolei), a z drugiej strony korkowanie się kluczowych punktów na szlaku morskim z Chin do Europy — tzn. Kanału Sueskiego. Warto przypomnieć, że tygodniowa blokada tego przesmyku spowodowała miesięczne opóźnienia w dostawach towarów do państw europejskich.
Transport kolejowy z Chin zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa przewożonych ładunków. Jak już pisaliśmy, pociąg nie jest wrażliwy na warunki atmosferyczne. Duży wiatr nie spowoduje zrzucenia kontenerów na trasie, tak jak to może i miewa miejsce w przypadku kontenerowców, z których sztormowe fale potrafią zmyć kontenery do wody. Pociągi, w związku z tym, że podróżują przez tereny o niskiej gęstości zaludnienia, nie są narażone na kradzieże i włamania. Inaczej jest w przypadku kontenerowców, które mierzą się z rosnącym zagrożeniem atakami pirackimi, także w obrębie Morza Czerwonego, które jest jedyną drogą w kierunku Kanału Sueskiego.
Kolej oferuje również konkurencyjne stawki za przewóz jednego kontenera. Zazwyczaj jest wprawdzie nieco droższa, niż przewóz takiej jednostki ładunkowej frachtem morskim, ale jest zarazem znacznie szybsza, co pozwala na szybszy obrót gotówki. Warto tutaj dodać, że transport koleją jest niezwykle opłacalny dla przewozów drobnicowych. Zdarza się, że taki przewóz takiego ładunku jest tańszy pociągiem, niż kontenerowcem.
Transport kolejowy jest także bardziej przyjazny dla środowiska w porównaniu nie tylko z transportem lotniczym, ale również z transportem morskim. Pociągi towarowe emitują mniej dwutlenku węgla, co jest istotne dla firm starających się zmniejszyć swój wpływ na środowisko. Być może, że w niedługim czasie decydenci wprowadzą limity emisji gazów cieplarnianych przez środki transportu, po przekroczeniu których trzeba będzie uiszczać stosowną opłatę. W rezultacie transport kolejowy może stać się jeszcze bardziej konkurencyjny cenowo w stosunku do innych środków transportu.
źródło: Symlog spedycja międzynarodowa