Transport towarów do krajów dalekiej Azji – jakie rozwiązania wybrać?
Dynamicznie rozwijające się gospodarki krajów dalekiej Azji zgłaszają coraz większe zapotrzebowanie na wytwarzane w Europie towary. Stanowi to szansę dla polskich przedsiębiorców na podbój nowych rynków. Jak wygląda transport towarów do krajów dalekiej Azji? Jakie rozwiązania są współcześnie dostępne?
Rodzaje transportu do krajów dalekiej Azji
Azjatyckie towary (zwłaszcza chińskie) szturmem podbiły światowy rynek. Myli się jednak ten, kto twierdzi, że jest to wyłącznie jednostronna wymiana handlowa. W Azji systematycznie rośnie bowiem popyt na towary z innych zakątków świata. Swojej szansy upatrują w tym także polscy przedsiębiorcy, którzy coraz śmielej spoglądają w kierunku dalekiej Azji.
Żeby jednak towary przetrwały tak odległą podróż bez uszczerbku na jakości, muszą być transportowane w odpowiedni sposób. Jakie rodzaje transportu sprawdzą się w przypadku przewozu ładunku do krajów dalekiej Azji?
- Transport morski. Odpowiada aż za 80 proc. wolumenu całego światowego handlu. Wydaje się więc oczywistym wyborem także w przypadku przewożenia towarów z Polski do krajów dalekiej Azji.
Co więcej, w porównaniu z innymi rodzajami transportu transport morski jest jedną z najtańszych opcji, zwłaszcza jeśli skorzysta się przewozu drobnicowego (LCL). Wówczas opłata za kontener jest dzielona między kilku przedsiębiorców. Drogą morską można przewozić zróżnicowane ładunki, w tym płynne, sypkie (np. zboże) i toczone (np. samochody).
Transport morski ma jednak tę wadę, że nie może być zorganizowany w formule door-to-door. Wymaga również dowozu ładunków do i z portów morskich, co zwiększa jego koszt. Ponadto, przewóz towarów do krajów dalekiej Azji drogą lądową trwa stosunkowo długo – najczęściej od 4 do 6 tygodni. Jednak nie dla każdego przedsiębiorcy będzie to przeszkodą.
- Transport kolejowy. Pozwala przewieźć ciężkie ładunki, których waga sięga nawet 120 ton i jest stosunkowo tani. Niestety, nierównomierne rozmieszczenie sieci kolejowej sprawia, że nie zawsze jest to optymalny wybór. Wskrzeszenie przez Chiny idei Jedwabnego Szlaku, czyli drogi handlowej łączącej Państwo Środka z Europą, sprawiło jednak, że połączenia kolejowe z krajami dalekiej Azji są coraz lepsze.
Koleją transportuje się przede wszystkim ładunki masowe, np. węgiel, zboże, piasek, paliwa płynne czy też chemikalia. Jednak przewoźnicy przewidują również możliwość wysyłki drobnicowej. Transport towarów koleją z Polski do Chin trwa średnio od 10 do 20 dni.
- Transport lotniczy. To najdroższa opcja, a co za tym idzie mniej popularna. Charakteryzuje się jednak największym zasięgiem przestrzennym. Co więcej, pozwala przewieźć ładunek w krótkim czasie, co jest istotne w przypadku niektórych rodzajów towarów, np. łatwo psujących się. Najczęściej łączny czas dostawy produktów do krajów dalekiej Azji drogą powietrzną nie przekracza 7 dni.
Transport lotniczy wykorzystuje się nie tylko, gdy liczy się czas, ale również do przewozu przesyłek o wysokiej wartości, np. obrazów, antyków czy też luksusowych samochodów. Zapewnia bowiem ładunkom wysoki stopień bezpieczeństwa.
- Transport drogowy. Nie jest to popularna opcja w przypadku przewozu towarów do krajów dalekiej Azji, jednak ma swoich zwolenników. Drogą lądową można przewieźć niemal wszystkie rodzaje ładunków. Sprawdzi się zwłaszcza w przypadku drobnicy, która ma wysoką wartość jednostkową.
Transport drogowy cechuje się stosunkowo krótkim czasem przewozu – np. transport ładunku z Warszawy do Xi’an (miasto w Chinach) trwa ok. 12 dni. Oczywiście, wiele zależy od odległości pomiędzy punktami i sytuacji na trasie. Niemniej przyjmuje się, że jest szybszy od transportu kolejowego i morskiego, a jednocześnie tańszy od lotniczego.
To, na jaką opcję ostatecznie zdecyduje się przedsiębiorca, zależy od jego indywidualnych potrzeb. Te zaś należy dobrze przeanalizować. Dlatego przy wyborze firmy spedycyjnej należy sprawdzić, czy oferuje ona usługi „szyte na miarę”. Wówczas przedsięwzięcie najprawdopodobniej zakończy się sukcesem.